Terapia pedagogiczna - pierwszy stopień

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
8 stycznia 2018

Sylwetka absolwenta studiów I stopnia na kierunku Pedagogika, specjalności Terapia pedagogiczna

Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku Pedagogika, specjalności Terapia pedagogiczna dzięki zdobytej wiedzy i umiejętnościom posiada przygotowanie do wielowymiarowej pracy terapeutycznej, dydaktycznej oraz wychowawczej z dziećmi wskazującymi trudności w uczeniu się zarówno o charakterze specyficznym, jak i niespecyficznym. Posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć wyrównawczych i korekcyjnych na pierwszym etapie kształcenia w tym w: przedszkolach i szkołach podstawowych, a także w placówkach pozaoświatowych. Zdobył umiejętności diagnostyczne (w obszarze diagnozy pedagogicznej), jak i terapeutyczne w zakresie pracy z dzieckiem z obszaru ryzyka dysleksji, dzieckiem dyslektycznym, mającym specyficzne trudności w uczeniu się matematyki, a także w szeroko rozumianym obszarze trudności niespecyficznych, wynikających z opóźnień edukacyjnych, a także trudności o charakterze społeczno-emocjonalnym, które rzutują na osiągnięcia edukacyjne. Posiada także przygotowanie do wielowymiarowej pracy terapeutycznej, dydaktycznej oraz wychowawczej z dziećmi wskazującymi trudności w uczeniu się wynikające między innymi z deficytu w obrębie uwagi, a także nadruchliwości i impulsywności. Zdobył umiejętności terapeutyczne do pracy z dziećmi sprawiającymi trudności wychowawcze wynikające zarówno z zaniedbań środowiskowych, jak i posiadanych zaburzeń w tym zespołu hiperkinetycznego (ADHD) i zaburzeń mu pokrewnych. W oparciu o zdobyte kompetencje potrafi współpracować i wykorzystywać zasoby środowiska funkcjonowania dziecka, przede wszystkim poprzez współdziałanie z jego rodziną, w celu wzmocnienia i zwiększenia efektywności własnych oddziaływań terapeutycznych. Może także współuczestniczyć w procesie diagnozowania trudności dziecka w obszarze diagnozy pedagogicznej.

 

Mocną stroną absolwenta specjalności jest wszechstronny rozwój umiejętności społecznych i komunikacyjnych, a także związanych z umiejętnością introspekcji w zakresie rozpoznawania własnych potencjałów, potrzeb, możliwości i ograniczeń. Osoba kończąca studia posiada przygotowanie w zakresie efektywnej współpracy w zespole, w tym w zakresie rozpoznawania problemów na gruncie edukacyjnym, planowania rozwiązań, realizacji działań naprawczych i weryfikacji ich efektów. Jest liderem potrafiącym koordynować prace grupowe oraz wyznaczać zakres odpowiedzialności za działania swoje i innych.

Dzięki zetknięciu się w toku studiów z interdyscyplinarnym zestawem przedmiotów teoretycznych i praktycznych sięgających po szereg dyscyplin naukowych z zakresu nauk społecznych i humanistycznych, kształtujących praktyczne umiejętności, absolwent Terapii pedagogicznej będzie przygotowany do prowadzenia zajęć: edukacyjnych, wychowawczych, treningowych, warsztatowych, psychoprofilaktycznych, animacyjnych oraz indywidualnej pracy terapeutycznej i rozmów doradczych dla różnorodnych grup odbiorców w zakresie między innymi: komunikacji interpersonalnej, zapobiegania zachowaniom ryzykownym, uzależnieniom, promocji zdrowia, motywowania uczniów do zmiany destrukcyjnych zachowań, sposobów myślenia i postaw.

Będzie osobą przygotowaną do podejmowania świadomych decyzji bądź to związanych z kontynuowaniem kształcenia na studiach drugiego stopnia, bądź rozpoczęciem drogi zawodowej i samodzielnym wyznaczaniem kierunku dalszego rozwoju i doskonalenia kwalifikacji zawodowych.

Absolwent studiów na specjalności Terapia pedagogiczna może pracować prowadząc działalność terapeutyczną, dydaktyczną oraz wychowawczą w zakresie przedmiotowym studiów w:

  • instytucjach oświatowych, w tym w przedszkolach i szkołach podstawowych (także prowadząc specjalistyczne zajęcia terapeutyczne, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, świetlicach i internatach,
  • pozaoświatowych, w tym świetlicach środowiskowych, szerokorozumianych instytucjach profilaktyki społecznej, ośrodkach pomocy rodzinie, organizacjach pozarządowych