Terapia pedagogiczna z elementami tutoringu - drugi stopień

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
8 stycznia 2018

Sylwetka absolwenta studiów II stopnia na kierunku Pedagogika, specjalności Terapia pedagogiczna z elementami tutoringu

Absolwent studiów drugiego stopnia na kierunku Pedagogika, specjalności Terapia pedagogiczna z elementami tutoringu dzięki zdobytej wiedzy i umiejętnościom posiada gruntowne przygotowanie do wielowymiarowej pracy z uczniem szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Dotyczy to pracy terapeutycznej, dydaktycznej oraz wychowawczej (tutorskiej, rozwojowej) tak z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym z trudnościami w uczeniu się zarówno o charakterze specyficznym, jak i niespecyficznym), z uczniami zdolnymi oraz z tymi, którzy dotychczas nie potrzebowali tradycyjnego wsparcia pedagogicznego.

 

Absolwent posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć wyrównawczych, korekcyjnych i rozwojowych w szkołach, a także do pracy z dziećmi i młodzieżą w placówkach pozaoświatowych. Zdobył umiejętności diagnostyczne (w obszarze diagnozy pedagogicznej), jak i terapeutyczne w zakresie pracy z uczniem dyslektycznym, mającym specyficzne trudności w uczeniu się matematyki, a także w szeroko rozumianym obszarze trudności niespecyficznych, wynikających z opóźnień edukacyjnych. Posiada także gruntowne przygotowanie terapeutyczne do pracy z młodzieżą przejawiającą trudności o charakterze społeczno-emocjonalnym i wychowawczym, które rzutują na osiągnięcia edukacyjne. W oparciu o zdobyte kompetencje potrafi współpracować i wykorzystywać zasoby środowiska funkcjonowania ucznia, przede wszystkim poprzez współdziałanie z jego rodziną, w celu wzmocnienia i zwiększenia efektywności własnych oddziaływań terapeutycznych. Może także współuczestniczyć w procesie diagnozowania trudności ucznia w obszarze diagnozy pedagogicznej. Potrafi także – budując indywidualną relację z podopiecznym – rozpoznawać jego mocne strony, wskazując na przestrzenie stanowiące katalizator jego osobistego rozwoju i osiągania dojrzałości.

Mocną stroną absolwenta specjalności jest wszechstronny rozwój umiejętności społecznych i komunikacyjnych, a także związanych z umiejętnością introspekcji w zakresie rozpoznawania własnych potencjałów, potrzeb, możliwości i ograniczeń. Osoba kończąca studia posiada przygotowanie w zakresie efektywnej współpracy w zespole, w tym w zakresie rozpoznawania problemów na gruncie edukacyjnym, planowania rozwiązań, realizacji działań naprawczych i weryfikacji ich efektów. Jest liderem potrafiącym koordynować prace grupowe oraz wyznaczać zakres odpowiedzialności za działania swoje i innych. Potrafi także z powodzeniem tworzyć środowisko do indywidualnej współpracy z podopiecznym.

Dzięki zetknięciu się w toku studiów z interdyscyplinarnym zestawem przedmiotów teoretycznych i praktycznych sięgających po szereg dyscyplin naukowych z zakresu nauk społecznych i humanistycznych, kształtujących praktyczne umiejętności, absolwent Terapii pedagogicznej z elementami tutoringu będzie przygotowany do prowadzenia zajęć: edukacyjnych, wychowawczych, treningowych, warsztatowych, psychoprofilaktycznych, animacyjnych oraz indywidualnej pracy terapeutycznej, pracy wykorzystującej elementy tutoringu rozwojowego oraz rozmów doradczych (dla różnorodnych grup odbiorców w zakresie między innymi: komunikacji interpersonalnej, zapobiegania zachowaniom ryzykownym, uzależnieniom, promocji zdrowia, motywowania uczniów zmiany destrukcyjnych zachowań, sposobów myślenia i postaw). Będzie osobą przygotowaną do podejmowania świadomych decyzji w zakresie wyboru drogi zawodowej i samodzielnym wyznaczaniem kierunku dalszego rozwoju i doskonalenia kwalifikacji zawodowych.

Absolwent studiów drugiego stopnia na specjalności Terapia pedagogiczna z elementami tutoringu może pracować prowadząc działalność terapeutyczną, dydaktyczną oraz wychowawczą w zakresie przedmiotowym studiów w:

  • instytucjach oświatowych, w tym w szkołach (także prowadząc specjalistyczne zajęcia terapeutyczne1), poradniach psychologiczno-pedagogicznych, świetlicach i internatach,
  • pozaoświatowych, w tym świetlicach środowiskowych, szerokorozumianych instytucjach profilaktyki społecznej, ośrodkach pomocy rodzinie, organizacjach pozarządowych.